Pendahuluan


إن الحمد لله نحمده و  نستعينه و نستغفره ، و نعوذ بالله من شرور أنفسنا ، و من سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له ، و من يضلل فلا هادي له
و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله.
أما بعد:

Sesungguhnya segala pujian adalah untuk Allah, kita memujiNya, meminta pertolonganNya dan memohon ampunanNya dan kita berlindung dengan Allah daripada keburukan diri kita dan kejelekan amalan-amalan kita. Barangsiapa yang dikurnia petunjuk oleh Allah, maka tiada sesiapa yang dapat menyesatkannya dan sesiapa yang disesatkanNya maka tiada yang mampu memberi petunjuk kepadanya.

Aku bersaksi bahawasanya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, tiada sekutu bagiNya dan aku juga bersaksi bahawasanya Muhammad adalah hambaNya dan utusanNya.

Allah telah berfirman

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara), agar Dia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.[1]

Adapun selanjutnya,

Pembaca yang budiman, pertama sekali marilah kita sama-sama bersyukur kepada Allah, sebab Allah telah kurniakan kepada anda petunjukNya, sehingga anda menjadi seorang yang beriman kepadaNya dan 5 Rukun Iman lainnya. Bukan itu sahaja, Allah juga telah menjadikan anda seorang muslim yang mempunyai kesedaran untuk mengambil tahu bahkan mengambil berat tentang urusan ibadatnya kepada Tuhannya Yang Maha Pengurnia. Buktinya, anda sedang menelaah buku kecil ini berkenaan Rukun Islam yang kelima, Ibadah Haji.

Jika dinilaikan, sungguh betapa ramai manusia yang tidak beriman kepada Allah. Begitu pula, di kalangan mereka yang mengaku beriman, masih ramai lagi yang tidak mengambil berat terhadap ibadahnya kepada Tuhannya.

Malah tidak kurang pula, di kalangan mereka itu, yang ada kesedaran melaksanakan kewajipannya selaku seorang hamba kepada Yang Maha Esa, Maha Pemurah Maha Pengurnia…namun, sayangnya sikap mereka, “asal telah laksanakan ibadah sudah cukup bagus”, padahal selayaknya sikap yang ada pada seorang hamba adalah: “Aku usaha laksanakan ibadah ku ini, sebaik-baiknya yang aku termampu” sebab Allah telah berfirman:

Ertinya: Dia (Allah)lah yang telah menciptakan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik/terbaik amalnya…[2]

Lantaran itu, selayaknya sama-sama kita bersyukur kepada Allah atas kurniaanNya ini, berupa kesedaran untuk mengetahui dan seterusnya mengamalkan dengan sebaik-baiknya, ibadah Haji dan Umrah agar diterima dan diredhaiNya.


Wahai pembaca yang dimuliakan, semoga anda dirahmati Allah sentiasa, betapa ramai dalam kalangan umat Islam yang masih melaksanakan Umrah dan Haji tanpa bekalan ilmu yang sepatutnya.

Masih ada juga di antara mereka yang secara pasrah meletakkan amanah “jaminan mendapatkan Haji Mabrur, haji yang diterima Allah” pada syeikh-syeikh atau pembimbing-pembimbing jemaah Haji semata-mata…dengan sikapnya: “kami sudah bayar, maka tanggungjawab mereka pula membimbing kami.” 

Ada pula yang, Alhamdulillah, berusaha mengikuti kursus Haji, namun malangnya, tidak dinilaikan apa yang diajarkan dengan panduan yang benar, malah sekadar “ikut-ikut”. Walhal, Allah 'azza wa jalla telah berpesan:
  
Ertinya: Dan janganlah engkau mengikuti/memperkatakan apa yang engkau tidak mempunyai ilmu mengenainya; kerana sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua itu, akan dipertanggungjawabkan (pada Hari Kiamat.[3]

Sebenarnya, anda, wahai pembaca yang budiman, diri anda sendiri, adalah orang yang bertanggungjawab memastikan ibadah Haji dan Umrah anda diterima Allah. Demikian sebagai tanda kesyukuran anda yang selayaknya, setelah “layak” diterima menjadi tetamu Allah.

Bukankah seseorang itu akan merasa gembira jika orang istimewa atau kenamaan mengundangnya sebagai suatu penghormatan buat dirinya? Maka selayaknya seorang yang menjadi “tetamu Allah” berkunjung ke rumah Allah, Baitullah, adalah “manusia pilihan”, tahu sedar diri ia akan berkunjung ke Rumah Tuhan yang Maha Mulia.

Ia akan memastikan ia memanfaatkan peluang baik ini, yang belum pasti ada kali keduanya, dengan sebaik-baiknya, berusaha jaga diri, dengan segala tingkah laku dan adab yang baik agar disenangi “Tuan Rumah”.

Seandainya itu adalah kali pertama dan terakhir ia berkunjung, ia akan merasa berpuashati dengan yakin bahawa ia telah diterima sebagai tetamu yang dimuliakan, disenangi.

Perumpamaan tersebut, saya harapkan dapat memberi kita kesedaran untuk melaksanakan Ibadah Haji atau ‘Umrah dengan sebaik-baiknya, selaku tetamu Allah yang baik yang diredhaiNya. Bukan sebaliknya “tetamu” yang tidak tahu menghargai undangan, tidak beradab, tidak tahu berterima kasih, tidak disenangiNya biarpun telah diberi peluang berkali-kali. ‘Iyaadzan billaah!  

Dengan demikian, apa yang saya kemukakan di dalam tulisan ini adalah panduan untuk kita sama-sama berusaha ke arah menjayakan ibadah kita, terutamanya Haji dan Umrah.

Bukan maksud penulisan ini sekadar menambah satu lagi Panduan Haji & Umrah, bukan pula untuk menyalahkan mana-mana pihak dalam tulisan mereka atau ajaran mereka, malah saya tidak tega untuk mengatakan tulisan ini sempurna dalam memberi panduan kepada pembaca. Haasya lillaah!

Akan tetapi, ia adalah satu usaha yang saya harapkan, dengannya saya mendapat ganjaran baik daripada Allah di dunia dan Akhirat, amalan baik yang berterusan biarpun saya telah tiada lagi di dunia ini, iaitu dengan membantu saudara Islam saya, yang ingin melaksanakan ibadah Haji dan Umrahnya sesuai dengan perintah Allah dan RasulNya;

Firman Allah:
Ertinya: Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah…[4]

Kata Jabir radhiyalLaah 'anhuma: Aku melihat Rasulullah sollalLaahu 'alaihi wa sallam menunggang unta waktu melontar jamrah dan bersabda: 

"يَا أَيُّهَا النَّاسُ خُذُوا مَنَاسِكَكُمْ فَإِنِّي لَا أَدْرِي لَعَلِّي لَا أَحُجُّ بَعْدَ عَامِي هَذَا
Wahai umat manusia, ambillah (tatacara perlaksanaan) Manasik kamu sebab aku tidak tahu, mungkin aku tidak dapat tunaikan haji lagi selepas tahun ku ini.[5] 

Justeru itu, panduan yang sebaiknya, agar kita tidak kebingungan, supaya kita ketahui, fahami dan hayati Manasik Haji dan Umrah dengan sebaiknya, apa yang perlu dilakukan, apa pula yang selayaknya ditinggalkan dengan segala sebabnya dan hikmahnya, tidak lain adalah panduan Rasulullah sollalLaahu 'alaihi wa sallam tanpa ada keraguan lagi.

Ajaran Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam yang difahami melalui panduan dan pedoman golongan manusia yang paling amanah, yang berjasa menyampaikan segala ajaran Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam kepada umat yang datang selepas mereka, iaitu para Sahabat radhiyalLaahu 'anhum.  Sabda Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam:
"خير أمتي القرن الذي بعثت فيه، ثم الذين يلونهم ثم الين يلونهم..."
Ertinya: Sebaik-baik ummatku adalah mereka yang hidup sezaman dengan ku (para Sahabat), kemudian kurun yang datang selepas mereka, kemudian kurun yang menyusulinya…[6]

Selain itu, kita ikuti jejak para Imam rahimahumulLaah yang mewarisi ajaran Nabi dan para Sahabat dengan sebaik-baiknya. Jasa mereka, berupa warisan ilmu yang memahamkan kita, agar tidak salah dan sembarangan menyimpulkan sesuatu hukum.

Mereka telah meletakkan kaedah-kaedah pemahaman dalil-dalil dengan betul dan tepat. Apatah lagi dalil-dalil yang zahirnya, seolah-olah membawa petunjuk yang saling bercanggahan, yang dengan kaedah: al-Jam‘u [7], an-Naskh [8] dan juga at-Tarjih [9], segalanya dapat dihuraikan.

Begitu juga diketahui daripada ajaran mereka bahawa setiap perkara urusan agama ini perlu kepada 3:
i.         Dalil [10]
ii.        Dalil itu sahih – sah untuk dijadikan sandaran.[11]
iii.      Kesimpulan yang tepat dalam berhujjah dengan dalil yang sah tersebut.[12]
Dengan ketentuan seperti ini, penyelewengan dan salahtafsiran terhadap pemahaman nas-nas; ayat al-Qur’an dan hadis, dapat dielakkan dan umat berpanduan dalam berpegangan dengan al-Qur’an dan as-Sunnah.

Di antara para imam agung yang mengajarkan demikian adalah al-Imam asy-Syafi‘ie[13] rahimahulLaah dengan karangan beliau “Ikhtilaf al-Hadeets” dan “ar-Risaalah”. Meninggalkan ajaran para imam, dengan “pandai-pandai” meyimpulkan hukum daripada al-Quran dan as-Sunnah, akan membawa kepada  salah tafsiran dan penyelewengan.

Yang tepat adalah sikap pertengahan, berpandukan ajaran warisan para Sahabat dan para Imam.   

Oleh itu, ikutan kita kepada para Imam adalah berdasarkan ikutan kepada Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam, iaitu bilamana mereka tanpa sengaja telah tersilap mengajarkan sesuatu yang tidak bersesuaian dengan asal ajaran Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam, dengan penjelasan dan teguran para imam yang lain, yang mendatangkan bukti “kesilapan” tersebut, tentunya sikap kita, tidak akan mengutamakan seorang imam yang kita sanjungi pada batas yang mana kita mengenepikan atau mencanggahi Nabi Muhammad sollalLaahu 'alaihi wa sallam.

Tidak pula kita bersikap yang tidak tepat, iaitu kita mengikuti pendapat seseorang imam tanpa sandaran keterangan apa-apa dalil pun…asal saja ada qaul yakni pendapat seseorang imam, sehingga kita akhirnya meninggalkan pesanan dan ajaran asal Nabi, panduan para Sahabat serta ajaran para imam lain. Apatah lagi seorang “guru agama”, “syeikh haji” atau Ustadz/Ustadzah yang tidak setanding ilmunya dengan para Imam.

Kita sama-sama sedari bahawa tidak layak kita ikuti beliau yang kita hormati sehingga mengutamakan beliau lebih daripada Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam. Itulah juga ajaran kesemua para imam iaitu: “Tiada Ijtihad (baca: pendapat 'ulama') pada perkara yang sudah ada dalil yang jelas apatah lagi jika ijtihad itu mencanggahi dalil

Kita tentunya dapat bersikap adil bilamana kesimpulan beliau terhadap dalil itu mencanggahi keterangan sekian ramai ulama lainnya yang berpandukan dalil-dalil lain yang memahamkan kesimpulan yang tepat. Apakah kita akan tetap ikuti pendapat beliau dengan meninggalkan kesimpulan yang lebih kuat berpandukan dalil-dalil yang lebih banyak hasil penilaian ‘ulama terbilang yang begitu ramai?

Bukan pula kita jadikan kaedah-kaedah fiqh dan usul, yang ulama telah tetapkan, sebagai bahan permainan untuk kita melewati batas keterangan Syara‘. Sehingga kaedah dijadikan dalil pada perkara yang mencanggahi dalil-dalil lain.
Antara contoh yang ada dalam permasalahan Haji dan Umrah.
- Ketika Ihram, seorang lelaki diwajibkan mengenakan ihram, sebab Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam mengenakan pakaian ihram selepas mandi, di Dzil Hulaifah, miqat penduduk Madinah.  Demikian untuk setiap ‘Umrah dan Haji yang baginda laksanakan kecuali ‘Umrah Ja‘ranah kerana Nabi sollalLaahu 'alaihi wa sallam datang dari arah lain, selepas Fath Makkah, keluar dari Makkah untuk menakluki kawasan Ta-if.  

Ada umat baginda yang tega tidak berihram dari Miqat dengan alasan:
- “Darurat” – tidak selesa berihram, hanya mengenakannya setibanya di Mekkah. Katanya: Masyaqqah tajlibu at-Taysier – Kesempitan kesusahan menjadikan diperbolehkan yang mudah. Tanpa mengambil kira syarat dan ketentuan penggunaan kaedah tersebut yang telah digariskan oleh ‘ulama Qawa‘id Fiqhiyah.
- “Sebahagian ‘ulama berpendapat, cukup berihram daripada jarak diperbolehkan Qasar, tidak semestinya dari Miqat”, tanpa menilai pendapat tersebut dengan segala dalilnya dan pendapat yang lebih kuat yang mencanggahinya.
- “Ada jemaah buat, kita pun boleh buat”, dilakukan tanpa ilmu sekadar ikut-ikutan.

Justeru itu, sikap kita mempunyai peranan yang amat penting dalam urusan ibadat kita yang kelak kita akan persembahkan di hadapan Allah. Firman Allah:
Ertinya: …oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu - Yang berusaha mendengar penyampaian perkataan lalu mereka memilih dan menurut yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. [14]

Oleh yang demikian, sama-samalah kita berusaha untuk menjadi hamba-hamba Allah yang sentiasa mencari kebenaran, sudi mendengar dan menilai untuk meraih keredhaan Allah. Semoga dengan sikap yang betul, kita akan mendapatkan amalan yang diterima Allah dan diredhaiNya. Amien ya Rabbal ‘alamien.

Semoga dengan penjelasan itu tadi dapat difahami metode atau cara bimbingan Manasik Umrah, Haji dan Ziarah ini, diusahakan dengan diberikan rujukan-rujukannya untuk mengemukakan “Manasik Haji dan Umrah yang dituntun oleh Rasulullah sollalLaahu 'alaihi wa sallam disertai penjelasan para Sahabat radhiyalLaahu 'anhum dan para Imam, 'ulama berbilang Madzhab, rahimahumulLaah

Di samping itu, disertakan juga ulasan yang perlu terhadap perkara-perkara baru yang tidak disebutkan ‘ulama terdahulu kerana tidak berlaku pada zaman mereka, dengan huraian ‘ulama masa kini, yang berpandukan panduan-panduan yang telah dijelaskan tadi.

Hanya apabila terpaksa, bilamana tidak diketemukan dengan kajian yang sederhana, ulasan ‘ulama terhadap perkara itu, dijelaskan berdasarkan pemahaman peribadi saya, yang sebaiknya diteliti; dterima seandainya bersesuaian dengan garis panduan itu tadi dan ditolak jika ternyata ada yang tidak bersesuaian dengannya. WalLahul Musta‘an, walLahu a‘lam.

Saya berusaha menyusunnya menurut “perjalanan Ibadah Haji dan ‘Umrah” daripada tanah air sehingga selesai Manasik, beserta ilustrasi yang diharapkan mempermudahkan lagi saudara seIslam saya menunaikannya sesuai perintah Allah dan RasulNya, tanpa rasa keberatan Insya Allah.

Dengannya saya harap, Allah akan menerimanya sebagai suatu amalan salih. Sesungguhnya, Dia adalah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Pengurnia lagi Maha Memperkenankan.




[1] Al-Qur’an: al-Ahzab; 33: 70-71.
[2] Al-Qur’an: al-Mulk; 67: 2.
[3] Al-Qur’an: al-Isra’; 17:36
[4] Al-Qur’an: al-Baqarah; 2:196
[5] Riwayat an-Nasa-i; (K) Manasik al-Hajj, no: 3012. Dinilai Sahih oleh al-Albaniy; Sahih al-Jami‘ as-Saghier: no: 7882. Riwayat yang seiras ada di dalam Sahih Muslim; (K) al-Hajj no: 2286.
[6] Riwayat Muslim (Abu Hurairah) Sahih al-Jami‘: no: 3301. Dengan lafaz yang berbeza namun maknanya sama, diriwayatkan oleh Ahmad, al-Bukhariy, Muslim at-Tirmidzi (Ibn Mas‘ud – no: 3295), at-Tirmidzi, al-Hakim (‘Imran bin Husayn – no: 3294), at-Tabarani (Ibn Mas‘ud – no: 3293), Muslim (‘Ai-syah – no: 3288)
[7] pemadanan petunjuk atau persefahaman antara dalil-dalil, sehingga kesemua dalil yang membawa petunjuk hukum yang zahirnya berbeza, dapat diamalkan dengan seimbang, setelah dipadankan.
[8] satu petunjuk hukum daripada dalil-dalil sebenarnya telah dimansuhkan dan tidak diamalkan lagi yang dengannya tidak timbul percanggahan
[9] membuktikan bahawa salah satu petunjuk hukum berasaskan dalil yang lebih kuat dan utama diamalkan sehingga ditinggalkan dalil yang lemah yang mengandungi  petunjuk yang sebaliknya.
[10] Berupa nas al-Quran, as-Sunnah ataupun al-Ijma‘ (kesepakatan ulama sejak zaman Sahabat). Fatwa Sahabat, al-Qiyas dan lain-lain, adalah sumber sampingan tidak seperti 3 yang pertama tadi. Jika daripada asal tiada dalil, ia tidak dapat dijadikan sumber atau asas hukum.
[11] Tidak seperti al-Qur’an, hadis-hadis ada yang tulen sahih dan ada yang diragui kebenarannya dengan penerangan ‘ulama hadis. Hadis lemah tidak dijadikan sandaran hukum dengan kesepakatan ulama – sila rujuk Muqaddimah kitab Hadis 40 Imam Nawawi (w:676H). Beliau di antara ‘ulama yang menegaskan demikian.
[12] Setelah adanya dalil dan dalil itu sah dijadikan dasar hukum, kesimpulan yang dibuat daripada dalil itu mestilah hujjah yang betul. Misalnya orang berhujjah dengan ayat: “dan dirikanlah solat untuk mengingatiKu” (Surah Ta-ha: 20:14) telah memenuhi kedua syarat pertama tadi tetapi hujjahnya: Orang yang boleh ingat Allah sentiasa, tidak perlu solat kerana telah sampai maksud hakikat solat…tentunya adalah kesimpulan menyeleweng sebab Nabi dan para Sahabat tidak pernah tinggalkan solat apatah lagi menganggap solat tidak perlu dilaksanakan. Maka ia bercanggah dengan dalil yang banyak. Begitu juga, kesimpulan golongan Mu‘tazilah, Khawarij dan lain-lain yang mengambil sebahagian dalil, meninggalkan dalil-dalil lainnya kerana mencari dalil yang sesuai dengan hawa nafsu ikutannya semata-mata dan bukannya menjadikan hawa nafsunya tunduk pada tuntutan wahyu. Dijelaskan demikian agar kita tidak menjadi golongan menyeleweng sedemikian dalam urusan ibadat Haji dan ‘Umrah, mengikuti hawa nafsu dan ingin meremehkan sebahagian tuntutan lalu mencari dalil untuk menjadikannya sebagai alasan dan “rasa tidak bersalah” walaupun hanya sekadar pendapat seorang ‘alim tanpa ada sandaran dalil yang kukuh.
[13] Imam Muhammad bin Idries bin al-‘Abbās bin Syāfi‘ asy-Syāfi‘ie al-Qurasyi, Muttalibi al-Hāsyimi, bercantum nasabnya dengan Nabi pada moyang bernama ‘Abdu Manāf bin Qusay. Dilahirkan pada tahun 150H dan wafat tahun 204H.
[14] Al-Qur’an: az-Zumar; 39: 17-18

Comments

Popular Posts

Panduan Perlaksanaan Umrah (tahap demi tahap - step-by-step)

Umrah Berulangkali ketika di Mekkah - Penjelasannya

08. Tatacara Ziarah Kubur Nabi & kedua Sahabat; Abu Bakar & Umar

12. Persiapan Ke Kota Mekkah – Persiapan sebelum Niat dan Ihram

03. Doa Safar - Doa ketika berangkat bermusafir

15. (iii) Niat bagi Wanita yang kedatangan uzur (Haid)nya atau khuatir akan uzur.