15. (iii) Niat bagi Wanita yang kedatangan uzur (Haid)nya atau khuatir akan uzur.



Wanita yang berada di dalam keadaan haid/nifas wajib menjatuhkan niat menurut ajaran yang tepat menurut as-Sunnah, berbeza dengan yang disimpulkan oleh sebahagian orang yang mungkin tidak mengetahui apa yang telah dijelaskan di dalam as-Sunnah dan ajaran para Imam antaranya Imam asy-Syafi‘ie rahimahullaah.

Berikut ini penjelasannya:

Pertama: Tiada kaitan di antara keadaan haid/nifas dengan hukum menjatuhkan niat. Bermakna, wanita haid dan nifas tetap menjatuhkan niat sepertimana jemaah lainnya sebaik ia tiba di miqat. Ini berdasarkan perintah baginda sollalLahu 'alayhi wa sallam yang bermaksud umum:
(maksudnya) “Miqat-miqat tersebut adalah untuk ahli-ahlinya (para penduduk kota-kota tersebut) dan bagi setiap yang mendatanginya/melaluinya (miqat-miqat tersebut) daripada mereka yang bukan daripada ahlinya (para penduduk kota-kota tersebut), bagi setiap yang bermaksud melaksanakan umrah dan haji[1]

Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam tidak mengecualikan wanita haid/nifas di dalam hadis ini, bererti ia bersifat umum dan dengan itu, wanita yang berada di dalam keadaan haid/nifas juga wajib niat, berihram di miqat yang didatanginya untuk mengerjakan umrah/haji.

Begitu juga perintah baginda sollalLahu 'alayhi wa sallam kepada Abu Bakar as-Siddiq radiyalLahu 'anhu agar menyampaikan kepada isteri beliau, Asma’ binti ‘Umais radiyalLahu 'anha, yang (nifas kerana) melahirkan Muhammad bin Abu Bakar ketika sampai di miqat (al-Bayda’) [2]: “Suruh beliau (isteri mu – Asma’) mandi dan kemudian hendaklah beliau niat berihram (dengan mengisytiharkan – seperti keterangan Pengisytiharaan mula Ihram "LabbaikalLaahumma 'Umrah")
(مـرهـا فـلتـغـتـسـل ثـم لـتـهل).”

Hadis ini amat jelas berupa perintah Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam agar wanita nifas, sekali gus sama hukumnya bagi yang sedang mengalami haid, berihram dan “jatuhkan niat” setibanya di miqat. “al-Baida” di dalam hadis ini adalah DzulHulaifah (Bir ‘Ali) dan itulah miqat Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam para Sahabat yang datang dari Madinah menuju ke Mekkah.

Rasulullah sollalLahu 'alayhi wa sallam juga telah berpesan kepada ‘A-isyah radiyalLahu 'anha yang mengalami haid setibanya di Mekkah dengan perintah berikut: “…Lakukanlah segala apa yang dilakukan oleh jemaah haji lainnya kecuali usah bertawaf keliling Ka‘bah…” [3]

Hadis ini pula menunjukkan hanya Tawaf yang terlarang terhadap wanita haid daripada keseluruhan amalan Manasik Haji. Berniat tidak terlarang malah terangkum dalam suruhan Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam: "Lakukanlah segala apa yang dilakukan oleh jemaah lain..." yakni sama seperti jemaah lain, berniat, berihram kecuali Tawaf. Adapun soal mengapa Tawaf terlarang, maka ada perbahasannya yang tersendiri yang akan dibicarakan kelak,.

Perhatian: Inilah juga sebenarnya pendapat al-Imam Muhammad bin Idries asy-Syafi‘ie rahimahulLah. Keterangan berikut membuktikannya; kata Imam an-Nawawi rahimahulLah (al-Majmu‘: 7/188):
قال الشافعي رضي الله عنه في الأم: "استحب الغسل عند الإحرام للرجل و الصبي و المرأة الحائض و النفساء و كل من أراد الإحرام"...قال: إذا أتت الحائض و النفساء الميقات و عليهما من الزمان ما يمكن فيه طهرهما و أدركهما الحج بلا علة أحببت استئخارهما ليطهرا فيحرما طاهرتين ، و إن أهلتا غير طاهرتين أجزأ عنهما و لا فدية" و قال: و كل عمل الحج تعمله الحائض و غير الطاهر من الرجال إلا الطواف بالبيت و ركعتيه" هذا آخر نصه في الأم 
Maksudnya: Kata al-Imam asy-Syafi‘ie, semoga Allah meredhai beliau, di dalam al-Umm: Aku memandang adalah disukai/digalakkan agar mandi ketika akan berihram untuk lelaki (dewasa), anak kecil dan wanita yang sedang mengalami haid serta wanita yang sedang nifas dan setiap orang yang ingin berihram…Apabila seorang wanita yang sedang haid ataupun nifas mendatangi miqat dan mereka ada keluasan masa yang membolehkan mereka untuk kembali berkeadaan suci (tamat tempoh haid/nifasnya), sedang haji telah menjadi wajib ke atas mereka tanpa ada apa-apa keuzuran sakit, aku lebih suka jika mereka mampu menundakan permulaan ihram mereka berdua (wanita mengalami haid dan nifas) supaya mereka dapat berihram dalam keadaan suci. Jika mereka mula berihram dalam keadaan tidak suci sekalipun, maka ia dikira sah dan mereka telah menunaikan tuntutan dan tiada apa-apa fidyah (denda) yang layak dikenakan ke atas mereka….dan semua amalan (manasik haji) dilakukan oleh seorang wanita yang sedang haid dan juga kaum lelaki yang dalam keadaan tidak suci (berhadas kecil/besar) kecuali Tawaf dan 2 rakaatnya (2 rakaat solat Tawaf). Demikianlah nas beliau yang terakhir beliau nyatakan di dalam (kitab) al-Umm.

Kedua: Setelah berihram dengan keadaan haid/nifas, ia boleh bertalbiah selama tempoh adanya talbiyah[4] bahkan digalakkan oleh Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam. Begitu juga Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam tidak melarang ‘A-isyah radiyalLahu 'anha daripada berzikir dan berdoa di Arafah, Mina dan lain-lain amalan haji ketika dalam keadaan haid.

Ketiga: Setibanya di kota Mekkah, bagi yang melaksanakan umrah[5], ia nantikan saat ia bersih. Apabila haidnya berhenti, ia mandi hadas dan berwudu’ langsung pergi ke Masjidil Haram dan tidak perlu ke Masjid ‘A-isyah (Tana'eem) atau luar sempadan Tanah Haram lainnya kerana ia telah sedia berada dalam keadaan ihram. Ia langsung bertawaf dan sebagainya yang menyempurnakan ‘Umrahnya.[6]

Keempat: Sekiranya ia tetap berterusan di dalam keadaan haid sehingga hari keberangkatannya pulang ke Tanah air, maka pada hari terakhir di Mekkah itu, hendaklah ia mandi membersihkan dirinya kemudian ia pergi ke Masjidil Haram (biarpun masih dalam keadaan haid)[7] dengan memastikan ia tidak mengotori masjid, langsung melakukan Tawaf 7 pusingan yang sempurna. Setelah selesai Tawaf, tentunya ia tidak boleh melakukan Solat selepas Tawaf kerana solat haram dilakukan oleh seorang yang sedang mengalami haid (ijma‘ ulama – tiada perselisihan pendapat di kalangan ‘ulama’). Segera ia melaksanakan Sa‘ienya dan selesai Sa‘ie ia bergunting yang dengannya ia bertahallul yakni bebas daripada ihram, kembali seperti keadan biasa sebelum ihram.

Maka wanita haid yang menuruti panduan yang berpandukan hadis-hadis Nabi sollalLahu 'alayhi wa sallam yang dijelaskan tadi, masih dapat menunaikan umrahnya dan tidaklah ia pulang tangan kosong. Namun hendaklah ia beringat agar tidak Niat Bersyarat seperti dalam perbahasan ini: (15. (iv) Niat bersyarat ketika niat dan mulakan ihram), sebab Niat Bersyarat itu bererti jika tidak berhenti juga haidnya sehingga saat keberangkatannya, ia keluar daripada keadaan Ihram, bertahallul cukup dengan Niat di hati dan tidak perlu menggunting rambutnya dan tidak pula dikenakan apa-apa kaffarah (denda/dam). Namun dengan itu, ia pulang tangan kosong tanpa Umrah sebab ia hanya keluar daripada Ihram tanpa melakukan Umrah kerana telah Niat Bersyarat. Dengan Niat Bersyarat itu, ia tidak dikira dalam keadaan darurat untuk meneruskan Umrahnya dan melakukan Tawaf dalam keadaan tidak suci. 
Adapun Haji, kerana tempohnya yang panjang, lumrahnya tidak menimbulkan masalah. Namun, yang penting bukanlah soal “tangan kosong” tetapi menuruti ajaran yang bertepatan dengan as-Sunnah kerana kecintaan terhadap Rasulullah sollalLahu 'alayhi wa sallam dan takut mencanggahi ajaran baginda, serta berpandukan ajaran ‘ulama.

Berbeza dengan pendapat yang tidak menepati, jika tidak sampai menyelisihi, as-Sunnah:[8]
i.    Mereka kaitkan di antara “jatuhkan niat berihram” dengan keadaan bersih (tidak haid/nifas) seseorang wanita. Maka wanita yang haid/nifas ketika sampai di miqat, tidak boleh berniat ihram dan segala yang dilaksanakan bersempena dengan niat berihram seperti mandi, wudu’ dan sebagainya, tidak dilakukannya.
ii. Bilamana ia tidak niat, ia juga tidak bertalbiah sepanjang perjalanannya daripada miqat ke Mekkah.
iii.  Setelah tiba di Mekkah, ia tunggu saat ia bersih, sedangkan jemaah lain telah pun menyelesaikan ‘Umrah sejak hari ketibaan mereka di Mekkah. Jika seminggu, seminggulah ia tunggu saat bersihnya tanpa melakukan apa-apa. (sedangkan wanita yang mengikuti Panduan as-Sunnah yang dijelaskan tadi, dapat bertalbiyah, meskipun ia juga tunggu saat bersihnya) 
iv.  Sebaik sahaja ia bersih (terhenti haidnya), ia mandi junub, berwudu’ dan pergi ke Tan‘im (Masjid ‘A-isyah) atau kawasan luar tanah haram lainnya untuk niat ‘Umrah dan berihram. Lalu masuk ke tanah haram semula untuk menyempurnakan ‘Umrahnya; bertawaf dan sebagainya.
Maka menurut pendapat ini, jika wanita itu masih mengalami haid berterusan sehingga hari keberangkatannya pulang ke Tanah airnya, ia pulang dengan “tangan kosong” dan hampa, tidak dapat menunaikan ‘Umrah. Seolah-olah sekadar berkunjung melihat-lihat kota Madinah dan Mekkah sahaja.




[1]  Riwayat al-Bukhariy dan Muslim.
[2] Riwayat Malik (al-Muwatta’), Ahmad (al-Musnad), ad-Darimi, Ibn Khuzaimah, al-Baihaqiy (Sunan al-Kubro), Abu Ya‘la, at-Tabaraniy. al-Albaniy: Sahih.
Perhatian: perlu difahami bahawa ini bukannya bererti adanya “melafazkan niat” untuk segala amalan. Ini tidak dapat dijadikan hujjah bahawa disyari‘atkan atau adanya diajarkan melafazkan niat untuk beramal, kerana di sini Nabi  mengisytiharkan “menyahut seruan Mu ya Allah” sepertimana juga dalam hal sembelihan korban, diisytiharkan bahawa sembelihan itu adalah untuk Allah dan ia juga adalah rezki kurniaan Allah dan ia adalah pengorbanan diri peribadi ataupun merangkumi ahli keluarga sekali. Itulah sebabnya Nabi “mengucapkannya” dengan lantang. Lafaznya juga bukan: “Nawaitu al-‘Umrata/al-Hajja wa ahramtu biha/bihi” tetapi sebagaimana yang dijelaskan sebelum ini.
[3] Riwayat al-Bukhariy dan Muslim.
[4] Bagi yang menunaikan umrah tamat tempohnya sebaik ia masuk Masjidil Haram kali pertama. Adapun manasik haji maka waktu berhenti talbiah adalah ketika melontar jamrah aqabah pada Hari Raya 10hb Dzulhijjah.
[5] Disebutkan Umrah kerana Manasik Umrah yang utama hanyalah Ihram, Tawaf, Sa‘ie dan bergunting/cukur rambut yang mesti dilakukan dengan tertib urutannya. Setelah berihram, selama belum Tawaf, tidak boleh melakukan Sa‘ie atau lainnya dan ia kekal dalam pantang larang ihram. Berbeza halnya dengan Manasik Haji kerana adanya Wuquf, Mabiet (bermalam) di Muzdalifah dan lain-lain sebelum Tawaf Haji.
[6] Perhatian: Penduduk kota Mekkah yang berada dalam kawasan Tanah Haram dan juga orang-orang yang memasuki Mekkah tanpa menunaikan Umrah (dan tidak berihram), kemudian ia ingin melaksanakan Umrah, dikira hukumnya sama seperti penduduk Tanah Haram Mekkah yang perlu keluar ke Tanah Halal (melepasi sempadan Tanah Haram Mekkah), berihram dan berniat Umrah, lalu masuk semula untuk menyempurnakan ‘Umrahnya dengan Tawaf, Sa‘ie dan bercukur.  
[7] Dengan anggapan bahawa dirinya di dalam keadaan darurat terpaksa tawaf/melintas lalu MasjidilHaram dalam keadaan haid. Sebab ia tidak mampu untuk duduk tetap di Mekkah tanpa mahram dan tanpa visa/permit kebenaran yang membolehkannya menanti saat bersihnya. Jika tiada darurat maka ia tidak dibolehkan dan orang yang niat melakukan tawaf/berada di dalam masjid sayugianya suci daripada hadas kecil dan hadas besar. Maka ia melakukan segalanya ini kerana darurat.
[8]  Seandainya seseorang membuat rujukan masalah ini dalam kitab al-Majmu‘ Syarh al-Muhadzdzab Imam Nawawi: 7/188 (Bahasa Arab – cetakan Dar al-Fikr – Beirut, Lebanon – cetakan pertama 1996M/1417H), pasti ia akan menemukan nas al-Imam Muhammad bin Idries asy-Syafi‘ie (wafat 204H) itu tadi yang ditukil oleh al-Imam an-Nawawi.

Comments

Popular Posts

Panduan Perlaksanaan Umrah (tahap demi tahap - step-by-step)

Umrah Berulangkali ketika di Mekkah - Penjelasannya

08. Tatacara Ziarah Kubur Nabi & kedua Sahabat; Abu Bakar & Umar

12. Persiapan Ke Kota Mekkah – Persiapan sebelum Niat dan Ihram

03. Doa Safar - Doa ketika berangkat bermusafir