L. Haji dan Umrah bagi wanita Ihdaad (yang dalam 'Iddah Berkabung akibat kematian suami)
Kata Imam Ibn Qudamah1 : 1365 – Permasalahan: Sekiranya wanita itu (yang
kematian suami) itu telah pun bermusafir dalam perjalanannya menunaikan Haji, pada
ketika itu ia kematian suaminya, sedang ia masih berada dekat (dengan tempat tinggalnya)
hendaklah ia pulang ke rumahnya (membatalkan hajinya) untuk melaksanakan tuntutan
‘Iddah (dan berkabung). Adapun jika ia telah berada jauh daripada tempat tinggalnya, ia
terpaksa meneruskan perjalanannya dan jika sekembalinya daripada Haji, masih ada lagi
baki tempoh ‘Iddah, maka semestinya ia duduk tetap di rumahnya, melaksanakan tuntutan
‘iddahnya.
Kesimpulannya, seorang wanita yang berada dalam tempoh ‘iddah kematian suami,
tidak diperbolehkan untuk keluar menunaikan Ibadah Haji dan tidak pula diharuskan ke
tempat lain. Demikian yang diriwayatkan daripada (para Sahabat) ‘Umar dan ‘Utsman.
Begitu juga pendapat (para Tabi‘ien – Imam-imam) Sa‘ied bin al-Musaiyib, al-Qasim2 ,
(dan daripada atba‘ at-Tabi‘ien – Imam-imam) Malik, asy-Syafi‘ie, Abu ‘Ubayd, (golongan)
As-hab ar-Ra’yi dan ats-Tsauri. Seandainya wanita itu telah pun keluar bermusafir, lalu
kematian suaminya sedang ia masih dalam perjalanan, maka ia mesti kembali pulang
sekiranya masih dekat, sebab dalam keadan demikian ia masih dirangkumkan dalam hukum
bermuqiem. Adapun jika telah berada jauh, ia teruskan perjalanannya bermusafir.
Kata (Imam) Malik: Hendaklah ia dihantar pulang selama ia belum berihram. Namun
yang benar adalah ia tidak dihantar pulang jika telah berada jauh, sebab yang demikian ada
mudaratnya dan kesukarannya ke atas wanita tersebut dan lagipun ia terpaksa bermusafir
untuk perjalanan pulangnya pula (jika dimestikan dihantar pulang).
“pemeliharaan kehormatan” (salah satu 5 Daruriyat) yang mana jika dilaksanakan Syari‘at Allah segala
kemungkinan tersebut tidak berlaku atau dapat dikurangkan dengan berkesan.
Kata al-Qadhi: Hendaknya ia (pulang untuk) berkabung bagi yang masih berada dekat
iaitu pada jarak yang belum diharuskan melakukan solat secara qasar dan yang (dikira
berada) jauh adalah jarak yang mana mula diperbolehkan qasar, sebab jarak yang mana
qasar belum diharuskan hukumnya sama seperti hukum orang yang hadir (di dalam negeri
dan tidak bermusafir). Inilah juga pendapat Imam Abu Haniefah cuma beliau berpendapat
qasar hanya diharuskan jika perjalanan itu mengambil masa 3 hari. Maka kata beliau:
Selama ia berada kurang daripada jarak perjalanan 3 hari daripada kediamannya, maka ia
berkewajipan pulang. Adapun jika telah berada lebih jauh daripada kadar itu, maka
hendaklah ia meneruskan perjalanan ke destinasinya…
Sekiranya ia berada di suatu tempat
(di dalam perjalanan) yang mana ia dapat bermukim, maka hendaklah ia bermukim, namun
jika tiada tempat bermukim, ia meneruskan perjalanannya ke tempat tujuannya.
Kata Imam asy-Syafi‘ie: Jika ia telah terpisah daripada kawasan kediaman, maka ia
ada pilihan samada untuk meneruskan perjalanan ataupun kembali pulang, sebab ia dikira
telah berada di suatu tempat yang diizinkan oleh suaminya, iaitu untuk ia bermusafir (ketika
suaminya belum meninggal dunia)3, maka ia lebih mirip dengan keadaan seseorang yang
telah bermusafir jauh.
Namun bagi kami, ia berkewajipan kembali pulang jika masih dekat berdasarkan kepada
periwayatan Sa‘ied…daripada Sa‘ied bin al-Musaiyib katanya: Beberapa orang kaum lelaki
yang merupakan suami-suami beberapa orang wanita, meninggal dunia sedang isteri-isteri
mereka itu dalam perjalanan menunaikan haji ataupun umrah, maka ‘Umar telah
menghantar mereka (balu-balu tersebut) pulang daripada Dzil Hulaifah4 agar mereka
menyempurnakan ‘iddah dan berkabung di rumah-rumah mereka5…
Adapun alasan atau
dalil bahawa jika ia telah berada terlalu jauh ia tidak berkewajipan pulang adalah sebabnya
ia akan menghadapi kesukaran dan malah memerlukannya untuk bermusafir dalam
perjalanan pulang (padahal alasan utama agar ia pulang adalah supaya ia tidak
bermusafir), maka ia lebih mirip dengan keadaan seseorang yang telah sampai
destinasinya…6
Kesimpulannya, seorang wanita yang kematian suami, tidak boleh bermusafir walaupun
untuk menunaikan Ibadah Haji wajib, selama dalam tempoh berkabung tersebut. Begitu pula
ada keadaan-keadaan yang dikecualikan baginya misalnya jika telah mendapat izin suami dan
berada jauh daripada kediamannya. Wanita berusia muda tidak sama dengan keadaan wanita
berumur tua sebagaimana yang telah dijelaskan mengenai perjalanan wanita tanpa mahram
untuk Haji Fardu/wajib. Adapun di antara dalil kewajipan berkabung (al-Ihdad) adalah:
Daripada Ummu ‘Atiyah (semoga Allah meredhai beliau):
Bahawasanya Rasulullah
telah bersabda: Tidak dibenarkan bagi seorang wanita untuk berkabung atas kematian
seseorang lebih daripada 3 hari kecuali atas kematian suaminya iaitu selama 4 bulan 10
hari. (Selama tempoh itu) Ia tidak mengenakan pakaian yang beraneka warna kecuali jika
pakaian itu kain putih coraknya sekadar garis-garis (belang) (sejenis kain buatan Yaman
pada zaman Nabi), ia juga tidak mengenakan celak dan tidak pula berwangi-wangian
melainkan ketika ia bersih (daripada haid) maka (diperbolehkan) ia mengenakan sedikit
wangian dengan cebisan kapas/kain.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim. Lafaz ini menurut
periwayatan Imam Muslim. Imam Abu Dawud dan Imam an-Nasa-i pula meriwayatkannya
dengan lafaz tambahan: Ia juga tidak mengenakan inai, sementara di sisi an-Nasa-i dengan
lafaz: Tidak menyisir dan mendandankan rambutnya.
Firman Allah:
Maksudnya: Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka
meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama
empat bulan sepuluh hari.
Adapun wanita hamil (balu yang hamil) maka ‘iddahnya dan tempoh berkabungnya adalah
selama tempoh ia hamil, tidak kira panjang atau singkat masanya, sehinggalah ia melahirkan.
Firman Allah:
Maksudnya: Dan perempuan-perempuan mengandung, tempoh idahnya ialah hingga mereka
melahirkan anak yang dikandungnya.
Berkabung, sebagaimana yang telah dijelaskan tadi, adalah seseorang balu itu bertetap tinggal
dan berada di dalam rumah di mana suaminya meninggal dunia dan rumah itu juga
merupakan tempat tinggalnya bersama suaminya serta meninggalkan segala apa yang
menjadi tarikan pada dirinya untuk dinikahi orang lain, baik pada pakaian mahupun
tubuhnya. Ia berkewajipan meninggalkan perbuatan berpakaian indah dan menarik ataupun
berhias, sebagaimana ia juga dituntut meninggalkan perhiasan pada tubuhnya iaitu dengan
tidak mengenakan wangi-wangian, berinai, bercelak ataupun apa jua bentuk dandanan dan
perhiasan pada wajah, rambut dan keseluruhan tubuhnya, yang sedia diketahui kaum wanita.
Demikian keadaannya berkabung dengan tidak keluar rumah dan menjauhkan diri daripada
berhias sehinggalah tempoh ‘iddahnya berakhir, samada dengan tamatnya jangka masanya
ataupun dengan kelahiran anak yang dikandungnya sekiranya ia hamil.7
___________________
1Imam Muwaffaq ad-Dien Abu Muhammad ‘Abdullah bin Ahmad bin Qudaamah, Imam besar Madzhab Hambali dan salah seorang Imam ahli Tahqieq (Muhaqqiq) lahir tahun 541Hijriah wafat 620 Hijriah. Antara karangan beliau: (Ensaiklopedia Fiqh) al-Mughnie, Raudah an-Nazir dan lain-lain lagi
2al-Qaasim bin Muhammad bin Abie Bakar (cucu Abu Bakar as-Siddieq), salah seorang ‘ulama kota Madinah yang terunggul – Fuqaha as-Sab‘ah.
3Namun perlu difahami bahawa keadaannya adalah ia bermusafir dengan mahram selain suaminya, cuma permasalahannya ialah ia telah mendapat izin suaminya untuk bermusafir ketika suaminya masih hidup maka seharusnya ia diizinkan setelah kematian suaminya untuk itu sahaja kerana berkabung itu daripada hak suami.
4Tempat miqat bagi penduduk Madinah
5Riwayat Imam Malik: Bab: Bertempat tinggalnya seorang balu di rumahnya sehingga keadaannya halal, Kitab at-Talaq, al-Muwatta’: 2/591-592, al-Bayhaqi: Bab Tempat tinggal seorang balu, Kitab ‘Iddah, as-Sunan al-Kubro: 7/435 dan ‘Abdur Razzaq serta Ibn Abie Syaibah di dalam Musannaf masing-masing
6Al-Mughnie: 11/303
7Tawdieh al-Ahkam min Bulugh al-Maram: 5/76-81
Comments